ČESKO V POHYBU: CO PROZRADILA BIG DATA O CESTÁCH DO ZAHRANIČÍ?

Do zahraničí odcestovalo o 53 % lidí více než o „neprázdninovém“ víkendu
Nejrušněji bylo v sobotu dopoledne
Analýza mobility na základě big dat může pomoci nejen v dopravním plánování, ale i v dalších oblastech řízení veřejné správy

První prázdninový víkend se dalo Česko do pohybu a Češi vyrazili na cesty do zahraničí. Vyplývá to z analýzy mobility na bázi tzv. big dat, kterou na své anonymizované zákaznické bázi provedla společnost T-Mobile. Průměrně od pátku 30. 6. do neděle 2. 7. 2017 odcestovalo do zahraničí o 53 % lidí více než o běžném „neprázdninovém“ víkendu. Dle kvalifikovaného odhadu opustilo Česko okolo 300 tisíc lidí.

Analýza proběhla v síti T-Mobile, její data lze však s rizikem mírné odchylky aplikovat na celou populaci. Analytický tým pracoval se stovkami GB dat. Aby bylo možné tvrdit, že je účastnické číslo v zahraničí, musely být splněny tři podmínky: SIM karta opustila Česko, nevrátila se zpět do půlnoci téhož dne ani celý následující den. Z výběru tak byli vyloučeni zákazníci, kteří do zahraničí vyrazili jen na skok nebo kteří se do zahraniční sítě přihlásili při výletu do pohraničí (například do Krkonoš, kde v některých lokalitách dojde k připojení do polské sítě).

A jak probíhal přesun v jednotlivých dnech? V pátek 30. června, kdy děti dostávaly vysvědčení, vycestovalo do zahraničí o 23 % zákazníků T-Mobile více než o týden dříve, tedy v pátek 23. června. V sobotu 1. července to bylo o 64 % více než o týden dříve, v neděli pak dokonce o 74 % více. V průměru tak za vybrané dny za hranice Česka vyrazilo o 53 % lidí více než za srovnávané období, přičemž 44 % z nich si vybralo za den opuštění Česka sobotu.

Z pohledu denní doby cestovali zákazníci za hranice v pátek ve 3 vlnách: okolo osmé hodiny ráno, těsně po obědě mezi 12. a 13. hodinou a následně ve velkém bloku večer mezi 17. a 22. hodinou. V sobotu a v neděli byl průběh mírně odlišný – první odliv nastává okolo páté ráno a počty stoupají až do času oběda, následně dochází k setrvalému poklesu až k večerním hodinám.

 „Jedná se o malou a zjednodušenou ukázku, co analýza mobility na bázi big dat umí. V tomto případě je využití nasnadě: data mobilních operátorů mohou pomoci odborníkům v kombinaci s dalšími datovými zdroji při plánovaní uzavírek, zajištění dopravní obslužnosti a tím pádem i zlepšení situace na českých silnicích v kritických časech, běžným motoristům zase například v hledání nejvhodnějšího času, kdy vyrazit na cesty a čelit nejmenšímu riziku čekání v koloně,“ vysvětluje Lukáš Kovárník, manažer rozvoje ICT řešení společnosti T-Mobile Česká republika.


 
O společnosti

Společnost T-Mobile Czech Republic, člen mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom, vloni oslavila 20 let na českém trhu. S šesti miliony mobilních zákazníků je jedničkou na českém mobilním trhu. T-Mobile je ale především integrovaným operátorem a kromě telekomunikačních služeb nabízí i komplexní ICT řešení nejen pro firmy. Svým klientům poskytuje nadstandardní služby ve vysokorychlostní síti a špičkové inovace v oblasti technologií.

T-Mobile Czech Republic, zakládající člen národní sítě UN Global Compact v České republice, klade důraz na odpovědný přístup k okolí a ke společnosti. Drží se férových pravidel podnikání, pomáhá na svět prospěšným aplikacím a službám, podporuje neziskové organizace, drobné podnikatele i jednotlivce a pomáhá při mimořádných událostech. Zaměstnanci společnosti působí jako dobrovolníci na řadě míst celé republiky.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz, www.t-press.cz (portál pro novináře), www.t-mobile.cz/pomahame (informace o společenské odpovědnosti) a www.rozjezdy.cz (T-Mobile Rozjezdy – program podpory drobných podnikatelů. 

Kontakty na tiskové oddělení: press@t-press.cz, tel.: 603 601 031.