PRAVDA NEBO LEŽ? ROZEZNÁTE REALITU OD FIKCE?

  • Praktický test mapuje schopnost lidí poznat fake news
  • T-Mobile pokračuje v podpoře mediální a informační gramotnosti 
  • Projekt je připraven ve spolupráci s renomovaným etnologem Petrem Janečkem

Praha, 3. února - Mohou člověka vzdělání, věk nebo zkušenosti chránit před dezinformacemi, fámami, či městskými legendami? Schopnosti české populace odhalit nevěrohodnou informaci ode dneška mapuje T-Mobile v testu „Pravda nebo lež? Realita nebo fikce?“. Ten poběží na adrese http://www.fb.com/1333579026821770/ do 24. února. Obsahuje dvanáct příběhů ve formě krátkých novinových článků a lidé mají za úkol poznat, co je pravda a co lež. Některé texty jsou pravdivé, byť obtížně uvěřitelné, jiné zase vypadají důvěryhodně, a přitom jde o typické fake news.

Po ukončení testu organizátoři vyhodnotí, jak si vedly různé regiony, vzdělanostní, věkové a další skupiny. „Neočekáváme ale velké rozdíly. Jak jsme si ověřili loni na TEDxPrague, jehož jsme partnerem, vůči dezinformacím není nikdo z nás zcela imunní,“ říká Martina Kemrová, manažerka firemní komunikace T-Mobile.Pilotního testu na podzimním TEDxPrague se zúčastnilo 171 lidí. I přes specifickou sociodemografickou skupinu s vyšším vzděláním a zájmem o dění kolem sebe nebyly výsledky úplně pozitivní. Třeba to, že varování Policie ČR před hrou Modrá velryba je nesmysl, protože taková hra neexistuje, správně uvedlo jen 38 % účastníků. Stejně překvapivá byla víra ve smrt studenta Martina Šmída během 17. listopadu 1989. Polovina účastníků označila tuto legendu jako pravdivou.

Na výběru příběhů a celém projektu spolupracuje doc. Petr Janeček z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy – etnolog, který se dlouhodobě zabývá vznikem a životem městských legend a fake news a stojí za úspěšnou sérií literárních sbírek městských legend pod názvem Černá sanitka. „Lidé věří nesmyslům od nepaměti. Je úplně jedno, jestli jde o jehly v sedačkách MHD, únosy lidí na orgány černou sanitkou, nebo o příběhy spojené se současností. Rozdíl je pouze v tom, jak se tyto městské legendy šíří,“ vysvětluje Petr Janeček. 

„Chceme lidem ukázat, že stejně jako věřili alarmujícím nesmyslům v minulosti, děje se to i dnes. Jen se mění technologie a nepravdy se šíří rychleji a jsou mnohdy sofistikovanější. Navíc často míří na zvláště zranitelné skupiny, jako jsou děti nebo senioři,“ vysvětluje záměr testu Martina Kemrová.

Na projektu spolupracuje také Josef Šlerka, ředitel Fondu nezávislé žurnalistiky a vedoucí Studia nových médií na FF UK, který bude pomáhat interpretovat výsledky průzkumu. Test podporuje i web Manipulátoři.cz.

Kromě informace o praktické schopnosti lidí poznat pravdu a lež test zároveň nabídne účastníkům zpětnou vazbu. Po každé odpovědi dostanou vysvětlení, jak je to doopravdy. Všichni mají navíc k dispozici desatero tipů, jak se pravdy dopídit, a jak rozpoznat znaky, které by mohly na manipulaci upozornit.

Informační a mediální gramotnost T-Mobile systematicky podporuje od roku 2019. V rámci grantové výzvy T-Mobile Pomáháme vloni mezi 13 projektů z celé ČR rozdělil 2 133 500 Kč. Uspěly vzdělávací instituce, knihovny, skupiny aktivních lidí i zavedené organizace jako Demagog.cz, Manipulatori.cz nebo Transparency International. Více informací na www.t-mobile.cz/pomahame.


 
O společnosti

Společnost T-Mobile Czech Republic, člen mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom, je s více než 6,2 miliony zákazníků jedničkou na českém trhu. T-Mobile je integrovaným operátorem a kromě mobilních a pevných telekomunikačních služeb nabízí i komplexní ICT řešení. Svým klientům poskytuje nadstandardní služby ve vysokorychlostní síti, což prokazuje i srovnávací měření kvality sítí umlaut (dříve P3), v němž T-Mobile již potřetí získal ocenění Best-in-Test.

T-Mobile Czech Republic klade důraz na odpovědný přístup k okolí a ke společnosti. Drží se férových pravidel podnikání, pomáhá na svět prospěšným aplikacím a službám, podporuje neziskové organizace, drobné podnikatele i jednotlivce a pomáhá při mimořádných událostech. Zaměstnanci společnosti působí jako dobrovolníci na řadě míst celé republiky.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz, www.t-press.cz (portál pro novináře), www.t-mobile.cz/pomahame (informace o společenské odpovědnosti) a www.rozjezdy.cz (T-Mobile Rozjezdy – program podpory drobných podnikatelů). 

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz