Tři čtvrtiny rodin zahájí o Štědrém dnu večeři mezi pátou a šestou, polovina zvedne telefon a zavolá nejbližším, zjistil průzkum T-Mobile

18. prosince 2019 - Vánoční svátky máme spojené s pohodou v kruhu rodinném a nejnovější průzkum společnosti T-Mobile to potvrzuje. V pondělí celý národ zasedne k večeři jako na povel. Tři čtvrtiny Čechů usednou ke stolu mezi 17. a 18. hodinou, nejvíce (34 %) v šest hodin večer. Celkem 94 % lidí povečeří s rodinou, a to většinou doma. Celkem 40 % z nás uvedlo, že alespoň někdy navštíví půlnoční mši. Polovina Čechů svým nejbližším a známým popřeje telefonátem.               

Česká republika v pondělí mezi pátou a šestou večer jako na povel ztichne. Ve třech čtvrtinách domácností totiž lidé usednou ke štědrovečerní tabuli během této jedné hodiny. Češi večeří relativně brzy a v tomto případě se ještě přidává „faktor nedočkavosti dětí“. Šest procent lidí je tak dokonce přinuceno usednout k večeři ještě před pátou hodinou. Naopak po šesté začínají večeřet zejména lidé bez ratolesti, která je nalepená u okna a v minutových intervalech se ptá, kdy už přijde Ježíšek.

Nejčastější kulisou štědrovečerní hostiny je přehrávaná hudba – tu preferuje necelá polovina (46 %) Čechů. Necelá čtvrtina dotazovaných pak uvedla, že večeří bez hudební kulisy pouze při společenské konverzaci. Shodný počet lidí pak má u večeře puštěnou jako kulisu televizi. Rádio pro navození sváteční nálady uvedlo 7 % lidí.

Fakt, že Češi tráví Štědrý večer s nejužší rodinou a ve většině případů (84 %) i doma, jistě není překvapením. Pouze 2 % lidí prožijí Štědrý večer s přáteli a 4 % respondentů uvedla, že ho tráví sama. Navzdory mnohdy oprávněným pověstem o pracovitosti hraničící s workoholismem není žádný respondent, který by jeden z nejkrásnějších dní v roce trávil s kolegy z práce.

„Vánoce jsou pro nás v rychle se měnícím světě kotva, které se držíme: trávíme je tradičním způsobem s rodinou,“ konstatuje Martina Kemrová, senior manažerka komunikace T-Mobile Česká republika a doplňuje: „Je skvělé, že je o Vánocích stále na prvním místě osobní kontakt – pokud spolu lidé nesedí u jednoho stolu, pak si nejčastěji telefonují. Polovina lidí říká, že svým příbuzným či přátelům popřeje osobním telefonátem, podle tří čtvrtin z nás je to nejlepší způsob, jak si popřát vše nejlepší.“

Podle průzkumu totiž téměř polovina lidí svým nejbližším k Vánocům nebo k Novému roku zavolá. Pro dvě třetiny dotazovaných je to zároveň nejoblíbenější způsob, jak přání k těmto svátkům chtějí dostat. Další způsoby vánočního přání, které lidem udělají největší radost, jsou osobní přání formou sms (59 % lidí hodnotí velmi kladně) či klasická pohlednice (56 % lidí hodnotí velmi kladně). Kromě volání a psaní sms využívají Češi (40 %) mobil také k focení událostí Štědrého večera. Každý čtvrtý člověk pak tyto fotky během večera posílá známým nebo sdílí na sociálních sítích.

Průzkum pro T-Mobile realizovala společnost Kantar TNS v říjnu 2018 na vzorku 766 respondentů.


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz