V ČESKU JE STÁLE ŘADA PŘÍLEŽITOSTÍ, VELKÁ MAPA MALÉHO PODNIKÁNÍ JE POMÁHÁ NAJÍT

  • Malé podnikání: 1,1 mil. ekonomicky aktivních firem do 50 zaměstnanců
  • Mapu vytvořil pro T-Mobile Rozjezdy tým datových žurnalistů Samizdat
  • V letošním ročníku T-Mobile Rozjezdů soutěží 443 projektů

V České republice ke konci roku 2016 fungovalo 1,1 milionu ekonomicky aktivních firem do 50 zaměstnanců. Přestože se toto číslo může zdát vysoké, na trhu je stále spousta volného místa. Existují obce, v nichž například zcela chybí kadeřník, cukrář nebo prodejna potravin. Ukazuje to Velká mapa malého podnikání, kterou vytvořil tým datových žurnalistů Samizdat společně s projektem T-Mobile Rozjezdy. Ten již sedmým rokem podporuje odvážlivce, kteří se nebojí pustit se do toho na vlastní triko – začínající podnikatele. Mapa podnikání nabízí přehled konkurence i podnikatelských příležitostí, a je k dispozici zcela zdarma.

„Malé podnikání považujeme za nesmírně důležitou, a poněkud opomíjenou součást národní ekonomiky. I proto již sedmým rokem nabízíme podporu začínajícím podnikatelům projektem T-Mobile Rozjezdy,“ říká Tomáš Ryšavý, ředitel strategie společnosti T-Mobile Czech Republic, a doplňuje: „Ze zkušeností víme, že pro dobrý začátek nestačí jen nápad, ale i znalost trhu a konkurence. Proto jsme se letos rozhodli všem zájemcům o podnikání nabídnout online zdroj těchto cenných informací“.

Unikátní online mapa umožňuje všem, kdo se chtějí podívat na svou současnou nebo potenciální konkurenci, vyhledávat počty firem z 81 podnikatelských oborů až na úroveň jednotlivých obcí ČR. Každý, kdo se chce pustit do podnikání, si nyní může zdarma ověřit, jak velká konkurence ho kde čeká, případně který obor v jeho okolí chybí. Mapa vznikla na základě složité analýzy několika veřejných zdrojů a přináší informace, které dosud nebyly veřejně k dispozici. Kromě praktického nástroje pro podnikatele tak může sloužit například vysokým školám nebo novinářům pro analýzu podnikání v ČR z různých úhlů pohledu.

ČR: země občerstvoven a kadeřnictví

V České republice bylo ke konci roku 2016 registrováno celkem 2,8 milionu ekonomických subjektů, z nich je ale aktivních jen zhruba polovina. Naprostou většinu z ní pak tvoří firmy do 50 zaměstnanců, tedy malí podnikatelé, jichž je 1,1  milionu. Z oborů vybraných pro mapu je mezi malými podnikateli nejvíce provozovatelů restaurací, kaváren či stánků s občerstvením (50 711). Druhé místo na mapě patří kadeřnicím a kosmetičkám, těch máme v Česku neuvěřitelných 32 421. Třetí místo patří s číslem 27 421 prodejnám potravin. Za nimi následují wellness služby, truhláři, prodejny smíšeného zboží nebo pěstitelé obilovin.

Z mapy také vyplývá, že jsme národ milovníků alkoholu – celorepublikově je výroba lihovin mezi vybranými obory na sedmém místě (5 196 firem). V regionálních statistikách se objevuje v první desítce ve všech krajích kromě Prahy a Libereckého kraje. Nejvýše je výroba lihovin v Olomouckém, Karlovarském a Moravskoslezském kraji – na pátém místě.

V polovině krajů se mezi první desítku oborů dostaly i školky, i když celorepublikově jsou až na jedenáctém místě. Nejčastější jsou ve Středočeském, Pardubickém a Libereckém kraji – tam figurují na sedmé pozici.

Restaurace a stánky s občerstvením 50711
Kadeřnictví a kosmetika 32421
Samoobsluhy a obchodní domy 27421
Wellness 12041
Truhláři 8596
Prodejny smíšeného zboží 6320
Výroba destilátů 5196
Bazary a zastavárny 3744
Pěstitělé obilí a olejnatých semen 3719
Ostatní vzdělávání 3350
Mateřské školy 3184

Stále existují bílá místa

Přestože malých podnikatelů je v ČR více než milion, stále existuje řada obcí, kde chybí základní služby. Existují třeba desítky obcí nad tisíc obyvatel, kde chybí kadeřnice – například Obrnice, Staré Město nebo Dřevohostice. Mezi raritní obory patří třeba také krejčí (žádný podnikatel s hlavním oborem činnosti „Výroba ostatních svrchních oděvů“ není mimo jiné v Havířově, Českém Těšíně nebo Novém Jičíně). Peníze také mohou ležet ve výrobě zmrzliny (v celé ČR je specializovaných výrobců zmrzliny jen 12) nebo třeba v řeznictvích, kterých jsou jen tři stovky.

V řadě oborů je stále vidět tradice – skláři se koncentrují kolem Nového Boru, výroba bižuterie na Jablonecku a Liberecku, vinaři na jihu Moravy. Některá zjištění ale mohou překvapit: například zvýšená koncentrace bazarů a zastaváren v oblasti mezi Plzní a Tachovem a na Chomutovsku. Bezkonkurenčně nejvyšší počty různých pohostinských zařízení se (v přepočtu na jednoho obyvatele) pro změnu koncentrují v pohraničních turistických oblastech.

Více se podniká v Čechách, Praha daleko v čele

Asi nepřekvapí, že v přepočtu na obyvatele vede v podnikání Praha (175 ekonomicky aktivních firem do 50 zaměstnanců na tisíc obyvatel). Daleko za ní je na druhém místě Jihomoravský kraj (108 firem) a konkrétně Brno-město vykazuje číslo 133 firem. Naopak na konci žebříčku je Ústecký kraj (79 firem) a Moravskoslezský kraj (82 firem). Ostrava-město je na tom o něco lépe s 92 subjekty na 1 000 obyvatel. V samotné Praze vede Praha 1, kde sídlí neuvěřitelných 500 aktivních firem/tisíc obyvatel. Na druhém místě se umístila překvapivě městská část Běchovice.

První nepražská oblast je až na 45. místě, a to Brno-město. Dále se podařilo Hradci Králové dostat na 57. místo a Plzeň obsadila 60. příčku se 114 firmami na 1 000 obyvatel. Třetí největší město republiky – Ostrava – figuruje až na 103. místě. 

Velká mapa malého podnikání a T-Mobile Rozjezdy

Zjištění Velké mapy potvrzují i zkušenosti z projektu T-Mobile Rozjezdy, který podporuje začínající podnikatele už sedmým rokem. Dosud jím prošlo 2 130 projektů a bylo vyhlášeno 342 vítězů, z nichž úspěšně zhruba tři stovky podnikají. Do předminulého ročníku tvořily většinu soutěžících ženy, což ovlivňuje pořadí nejčastějších oborů v soutěži. Na prvních příčkách se tak objevují produkty pro děti a maminky, oblečení či výroba potravin. V posledních letech se však zvyšuje podíl služeb či IT projektů. Nejvíce soutěžících pochází z Prahy a Středočeského kraje, „silná“ jsou také města, v nichž je univerzita či tradice určitého typu výroby.

Tabulka zastoupení nejčastějších oborů v T-Mobile Rozjezdech:

  • Produkty pro děti              53
  • Vše pro domov                 35
  • Výroba potravin                29
  • Sport                                 28
  • Design                              22
  • Móda                                21
  • IT                                      20
  • Kultura                              18
  • Zdraví a krása                  16
  • Kavárny a restaurace       151

 

„Z dosavadních ročníků je evidentní, že pro úspěch je rozhodující nejen vytrvalost a nápad, ale také znalost trhu, na němž chci podnikat. Věříme, že mapa podnikání bude všem užitečným pomocníkem,“ říká Eva Karasová, manažerka společenské odpovědnosti T-Mobile Czech Republic, a doplňuje: „Do letošního ročníku se přihlásilo 443 soutěžících a my se těšíme nejen na nové nápady, ale i energii, kterou začínající podnikatelé mají.“

O Velké mapě malého podnikání

Mapu vytvořil tým datových žurnalistů Samizdat na základě veřejných dat z několika zdrojů – z Registru živnostenského podnikání, Obchodního rejstříku a Registru ekonomických subjektů a jsou aktuální ke druhému pololetí roku 2016. Analýza byla časově náročná, především kvůli omezeným možnostem hromadného stahování dat. „Informace z těchto rejstříků se částečně překrývají, proto jsme je spojili do jedné databáze a odstranili duplicity,“ komentuje Petr Kočí ze Samizdatu.

V tuto chvíli se jedná zřejmě o nejpřehlednější a nejkomplexnější zdarma dostupnou informaci o ekonomicky aktivních subjektech do 50 zaměstnanců, tříděných dle oboru podnikání (81 vybraných oborů) a sídla firmy. Mapa je zdarma k dispozici všem zájemcům, a to včetně možnosti umístit ji na vlastní webové stránky. „Mohou ji tak využít například profesní podnikatelské asociace, specializované servery o podnikání a ekonomická média nebo vysoké školy,“ říká Petr Kočí z týmu Samizdat.

Kód pro vložení mapy do vašeho webu: <iframe src="https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fsamizdat.cz%2Fdata%2Fpodnikani-mapa%2F&h=ATP9oCxW1gHBY5TNXwojr8f-oAJpERZoLAa11m_TnBTNzsNTdt0BJE-13nFAev7t2rtkXUnB0ZbiuSrjTKBF8gTDsoB7LISacv4KmzMKjGA73UBZ0jbAcXH2KRPwHztv4FueCw" width="1024" height="610" scrolling="no" frameborder="0"></iframe> Parametry width a height je třeba upravit podle toho, kolik pixelů má mapa na vašem webu mít.

T-Mobile Rozjezdy

jsou program na podporu začínajících podnikatelů, kterým za uplynulých šest ročníků prošlo 3 600 zájemců. Nabízejí bezplatné regionální semináře v oblastech týkajících se začátku podnikání, druhou částí projektu je soutěž o nejlepší realizaci podnikatelského nápadu. 19. března 2017 bylo ukončeno podávání přihlášek do sedmého ročníku. V dubnu a květnu v každém kraji proběhnou semináře, na nichž porota vybere vždy tři vítěze. Ti získají finanční odměnu, podporu expertů na různé aspekty podnikání, balíčky telekomunikačních a bankovních služeb a věcné ceny, které pomohou s rozjezdem podnikání. Na celostátního vítěze poroty pak čekají ceny za zhruba 600 tisíc korun. Kromě toho může veřejnost rozhodnout o svém vítězi prostřednictvím on-line hlasování. Více na www.rozjezdy.cz

Samizdat

je tým datových novinářů, kteří se zabývají získáváním, analýzou, vizualizací a interpretací dat, která jsou – nebo by měla být – veřejně dostupná. Na datovou žurnalistiku se zaměřili v roce 2012 ještě jako členové redakce Hospodářských novin a serveru IHNED. Od roku 2014 spolupracují s Českým rozhlasem. Více na https://samizdat.cz/


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz