T-Mobile testuje digitální televizi v mobilu

  • T-Mobile testuje v ČR projekt interaktivní "Televize v kapse" využívající  standardu DVB-H
  • Jedno z prvních řešení na světě kombinující TV vysílání s mobilními interaktivními službam
  • Partnery projektu jsou České radiokomunikace, Česká televize a TV Prima

Praha, 24. října 2005 - Kdo chce vidět první reálnou českou televizi v mobilu by si neměl nechat ujít návštěvu stánku T-Mobile na letošním veletrhu INVEX v Brně. Dnešním dnem totiž společnost T-Mobile Czech Republic zahajuje první fázi zkušebního provozu interaktivní televize v mobilu. V pavilonu T-Mobile bude možno shlédnout čtyři vysílací kanály na mobilním telefonu - hudební hitparádu t-music, on-line zpravodajský kanál České televize ČT24 a živé vysílání z právě probíhajícího veletrhu INVEX. "Bonbónkem" pak bude živý přenos dění ve vile VyVolených.

"Náš projekt je důkazem konvergence technologií, jíž jsme v posledních letech svědky. Lidé si již zvykli na to, že mohou mobilem fotit, natáčet audio i video sekvence, brouzdat po internetu, poslouchat rádio či hudební soubory", vysvětluje Jiří Dvorjančanský, marketingový ředitel T-Mobile a dodává: "Televize v mobilu je logickým dalším krokem v tomto směru. Jsme nesmírně hrdi na to, že jsme prvním operátorem, který může ukázat nejen 'pouhé' TV vysílání, ale vysílání obohacené o interaktivní prvky, jež umožňují právě mobilní technologie."

Čím je řešení jedinečné?
Uživatelé si kromě sledování televize budou rovněž moci vyzkoušet interaktivní služby, jako je např. hlasování pro oblíbený klip a stahování vyzváněcích tónů. Zkušební vysílání probíhá na bázi standardu DVB-H doplněného o specifické prvky, které umožňují interaktivní vysílání. V dalších fázích bude vysílání doplněno o další interaktivní služby, včetně zabezpečeného přístupu k obsahu. Klíčovým prvkem pro zajištění přístupových práv bude SIM karta T-Mobile, která tak bude fungovat podobně jako přístupová karta v případě placených televizních kanálů, a umožní tak vysílání obsahu z placených kanálů přímo v mobilních telefonech. Uživatelé mobilních telefonů si tak vedle oblíbeného obsahu poskytovaného zdarma budou moci objednat speciální programy či zakoupit práva ke sledování přenosů např. ze sportovních zápasů či koncertů.

Největší výhodou zvoleného řešení je pak způsob šíření signálu - prostřednictvím sítě Českých radiokomunikací - JTR Management. "V Praze plánujeme ve zkušebním provozu pokrýt signálem DVB-H území celého města. V budoucnu by pak signál měl být dostupný většině české populace," řekl dnes Ing. Martin Roztočil, ředitel úseku vysílacích služeb ČRa - JTR.

Partneři
Zkušební vysílání interaktivní televize v mobilu je výsledkem úzké spolupráce společností, které ve svém oboru zaujímají vedoucí postavení. Na projektu se podílejí České radiokomunikace (síť pro vysílání ve formátu DVB-H), Siemens (systémová platforma), Rohde & Schwarz (vysílací systémy), Gemplus (hlavní dodavatel řešení na bázi smart karet) a Nagravision (vedoucí poskytovatel technologických řešení pro ochranu přenášeného obsahu). Nezbytným předpokladem úspěchu služby je samozřejmě atraktivní obsah, a proto jsou mediálními partnery společnosti T-Mobile, Česká televize a Televize Prima.

"DVB-H kombinuje televizní vysílací služby s telekomunikacemi. Vzhledem k tomu, že v obou oborech zaujímáme na českém trhu přední místo, jedná se pro České radiokomunikace o přirozenou oblast expanze," uvedl Miroslav Semrád, marketingový ředitel ČRa - JTR.

Budoucnost
Zkušební vysílání interaktivní televize v mobilu společnosti T-Mobile Czech Republic bude jedním z prvních na světě, jež funguje na bázi otevřené architektury zabezpečení obsahu DVB-CBMS. Jedná se o maximálně flexibilní řešení, jež dává operátorovi možnost vyvinout řadu nových obchodních modelů - např. různé kombinace forem placené televize. Zavedení do praxe musí předcházet důkladné otestování komplexního řešení. Plnohodnotný zkušební provoz je plánován na druhé pololetí roku 2006, kdy bude k dispozici dostatek přístrojů s podporou zmíněné technologie. O podobě a načasování komerčního spuštění bude rozhodnuto podle výsledků pilotního provozu - rozhodujícími faktory pak budou zkušenosti zákazníků a jejich spokojenost.


DVB-H (Digital Video Broadcasting -Transmission System of Handheld Terminals - "Handheld")
= systém mobilního příjmu terestrického digitální vysílání.  Příjem je možný prostřednictvím speciálních přijímačů nebo mobilních telefonů, PDA či kapesních počítačů. DVB-H (dříve označované také jako DVB-M nebo DVB-X) vychází ze standardu DVB-T (Digital Video Broadcasting - Terrestrial), i když původně byl využíván i pro mobilní telekomunikační služby (např.GSM, resp. UMTS). DVB-H nyní díky používanému systému umožňuje mnohem lepší příjem signálu i v poměrně nepříznivých podmínkách (například uvnitř budov, za pohybu apod.).  Za vhodné obrazové rozlišení pro display mobilních přístrojů je podle odborníků považován  formát CIF s rozlišením 360x288 obrazových bodů. Přenos televizního signálu  bude vyžadovat kapacitu cca 384kb/s. Systém DVB-H by mohl využívat kanály u nás běžných televizních pásem (III.,IV., a V.). Obecně kromě mobility je velkou výhodou  kompatibilita se systém DVB-T, díky které bude možné společně využívat síťovou infrastrukturu.

Prezentaci z tiskové konference najdte zde.


Technologičtí partneři projektu DVB-H

ČESKÉ RADIOKOMUNIKACE a.s. jsou jednou z největších telekomunikačních společností v České republice. Disponují vlastní páteřní optickou sítí, bezdrátovou sítí pro přenos datových a jiných signálů a rozsáhlou sítí televizních a rozhlasových vysílačů. Své služby v oblasti hlasových, internetových a datových služeb poskytují koncovým zákazníkům pod značkou Bluetone. Pro provozovatele rozhlasového a televizního vysílání zajišťují celoplošné, regionální i lokální šíření a distribuci rozhlasového a televizního signálu. V současné době společnost buduje vlastní síť na základě technologie LLU (Local Loop Unbundling) a připravuje spuštění komerčního provozu pozemního digitálního televizního a rozhlasového vysílání ve formátu DVB-T.

Siemens, divize Komunikace, je jedním z největších světových dodavatelů v oblasti telekomunikací. Siemens je jediným subjektem na trhu, který svým zákazníkům poskytuje kompletní portfolio, od zařízení pro koncové uživatele po komplexní síťové infrastruktury pro podniky a operátory, včetně souvisejících služeb. Siemens, divize Komunikace, je předním světovým inovátorem v oblasti konvergovaných technologií, produktů a služeb pro bezdrátové, pevné a podnikové sítě. Jedná se o největší divizi v rámci koncernu Siemens, která působí ve více než 160 zemích světa. V obchodním roce 2004 (skončil 30. září) měla tato divize se 60.000 zaměstnanci obrat kolem 18 miliard EUR. Další informace o divizi Komunikace najdete na www.siemens.cz/com.

Společnost Gemplus International S.A. (index Euronext: LU0121706294 -GEM) (Nasdaq:GEMP) je předním světovým poskytovatelem inteligentních čipových karet (tzv. smart karet) jak z hlediska tržeb, tak z hlediska počtu prodaných kusů (zdroj: Gartner-Dataquest (2004), Frost & Sullivan, Datamonitor). Firma dosud prodala přes 5 miliard smart karet.Tým vývojového oddělení společnosti Gemplus, která klade velký důraz na bezpečnost používání smart karet, vyvinul či přihlásil 2 400 patentů. Společnost Gemplus dodává široké spektrum přenosných, personalizovaných řešení v oblastech, jako jsou autorizační systémy, mobilní komunikace, veřejné telefonní sítě, bankovnictví, maloobchod, doprava, zdravotnictví, WLAN, placená televize, e-government a kontrola přístupu. Tržby společnosti Gemplus dosáhly v roce 2004 865 miliónů eur.
www.gemplus.com

Kudelski Group (www.nagra.com) je vedoucí světovou společností v oboru digitální bezpečnosti. Její technologie jsou využívány v celé řadě oblastí, kde je vyžadována kontrola přístupu a řízení práv, ať již za účelem zabezpečení přenosu informací (digitální televize, širokopásmový internet, video na vyžádání, interaktivní aplikace apod.) či pro kontrolu a řízení přístupu osob či vozidel k objektům a akcím. Společnost Kudelski Group sídlí ve švýcarském Cheseaux-sur-Lausanne a její akcie jsou zastoupeny ve švýcarském akciovém indexu Swiss Market Index.

Společnost Nagravision, člen skupiny Kudelski Group, je předním světovým nezávislým dodavatelem řešení otevřeného podmíněného přístupu a integrovaných řešení pro provozovatele digitálního televizního vysílání a poskytovatele obsahu. Její technologie v současné době využívá více než 100 předních světových operátorů, kteří poskytují služby více než 57 miliónům zákazníků.

Kontakty pro novináře:
Za České radiokomunikace - JTR Management                                   
Miroslav Semrád                                                                   Pavel Kočiš
Marketingový ředitel                                                              Tiskový mluvčí - Madison PA
E-mail: m.semrad@cra.cz                                                     E-mail: kocis@madisonpa.cz
Tel.: 242 417 300                                                                  Tel.: 251 091 222


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz