Tři čtvrtiny rodin zahájí o Štědrém dnu večeři mezi pátou a šestou, polovina zvedne telefon a zavolá nejbližším, zjistil průzkum T-Mobile

18. prosince 2019 - Vánoční svátky máme spojené s pohodou v kruhu rodinném a nejnovější průzkum společnosti T-Mobile to potvrzuje. V pondělí celý národ zasedne k večeři jako na povel. Tři čtvrtiny Čechů usednou ke stolu mezi 17. a 18. hodinou, nejvíce (34 %) v šest hodin večer. Celkem 94 % lidí povečeří s rodinou, a to většinou doma. Celkem 40 % z nás uvedlo, že alespoň někdy navštíví půlnoční mši. Polovina Čechů svým nejbližším a známým popřeje telefonátem.               

Česká republika v pondělí mezi pátou a šestou večer jako na povel ztichne. Ve třech čtvrtinách domácností totiž lidé usednou ke štědrovečerní tabuli během této jedné hodiny. Češi večeří relativně brzy a v tomto případě se ještě přidává „faktor nedočkavosti dětí“. Šest procent lidí je tak dokonce přinuceno usednout k večeři ještě před pátou hodinou. Naopak po šesté začínají večeřet zejména lidé bez ratolesti, která je nalepená u okna a v minutových intervalech se ptá, kdy už přijde Ježíšek.

Nejčastější kulisou štědrovečerní hostiny je přehrávaná hudba – tu preferuje necelá polovina (46 %) Čechů. Necelá čtvrtina dotazovaných pak uvedla, že večeří bez hudební kulisy pouze při společenské konverzaci. Shodný počet lidí pak má u večeře puštěnou jako kulisu televizi. Rádio pro navození sváteční nálady uvedlo 7 % lidí.

Fakt, že Češi tráví Štědrý večer s nejužší rodinou a ve většině případů (84 %) i doma, jistě není překvapením. Pouze 2 % lidí prožijí Štědrý večer s přáteli a 4 % respondentů uvedla, že ho tráví sama. Navzdory mnohdy oprávněným pověstem o pracovitosti hraničící s workoholismem není žádný respondent, který by jeden z nejkrásnějších dní v roce trávil s kolegy z práce.

„Vánoce jsou pro nás v rychle se měnícím světě kotva, které se držíme: trávíme je tradičním způsobem s rodinou,“ konstatuje Martina Kemrová, senior manažerka komunikace T-Mobile Česká republika a doplňuje: „Je skvělé, že je o Vánocích stále na prvním místě osobní kontakt – pokud spolu lidé nesedí u jednoho stolu, pak si nejčastěji telefonují. Polovina lidí říká, že svým příbuzným či přátelům popřeje osobním telefonátem, podle tří čtvrtin z nás je to nejlepší způsob, jak si popřát vše nejlepší.“

Podle průzkumu totiž téměř polovina lidí svým nejbližším k Vánocům nebo k Novému roku zavolá. Pro dvě třetiny dotazovaných je to zároveň nejoblíbenější způsob, jak přání k těmto svátkům chtějí dostat. Další způsoby vánočního přání, které lidem udělají největší radost, jsou osobní přání formou sms (59 % lidí hodnotí velmi kladně) či klasická pohlednice (56 % lidí hodnotí velmi kladně). Kromě volání a psaní sms využívají Češi (40 %) mobil také k focení událostí Štědrého večera. Každý čtvrtý člověk pak tyto fotky během večera posílá známým nebo sdílí na sociálních sítích.

Průzkum pro T-Mobile realizovala společnost Kantar TNS v říjnu 2018 na vzorku 766 respondentů.


 
O společnosti

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,3 milionu zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu, provozuje již více než 1 042 5G vysílačů a svou sítí páté generace pokrývá 21 % obyvatel ČR. Jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka také budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.

Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.

T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou z priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. Kromě naplňování konkrétních cílů v rámci iniciativy Green Deal se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje i na zmírnění digitální propasti a mentální wellbeing a podporu společensky zodpovědných aktivit. Vůči společnosti jako celku pak přijal auditovatelný závazek, že do konce roku 2024 budou mít jeho CSR aktivity přímý dopad na 555 200 jedinců. Společnost cíleně podporuje neziskové organizace i jednotlivce, pomáhá při mimořádných událostech a její zaměstnanci se pravidelně zapojují do řady dobrovolnických aktivit po celé ČR.
T-Mobile je členem národní sítě UN Global Compact a její služby byly již potřetí hodnoceny jako nejlepší v Best-in-test UMLAUT (dříve P3).

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz

X