ZAČÍNAJÍCÍ PODNIKATELÉ BYZNYS ROZJÍŽDĚJÍ NEJČASTĚJI PŘI ZAMĚSTNÁNÍ

  • Zpočátku jen pár hodin týdně paralelně se zaměstnáním
  • Nejvíce chybí obchodnické dovednosti a finance, podpora státu je slabá
  • Každý rok s Rozjezdy odstartují stovky start-upů 

Přípravy pátého ročníku soutěže Rozjezdy roku pro začínající podnikatele finišují, T-Mobile se vítězných start-upů z předešlých ročníků zeptal na jejich začátky a výsledky zajímavé. Rovných 78 % respondentů začínalo s podnikáním při zaměstnání, rodičovské či studiu, využili tak možnosti neplatit v prvním roce žádné a později jen snížené zálohy za povinné odvody. Práci se zpočátku věnovali většinou ve svém volném čase, max. 10 hodin týdně. Většina vítězů z Rozjezdů roku netrávila vlastním podnikáním více času, než by pracovala na poloviční úvazek, 75 % přitom dělaly největší potíže obchodní dovednosti – tedy marketing, stanovení ceny a jednání s dodavateli. 

Co start-upům v začátcích nejvíce chybělo?

První místo obsadily obchodní dovednosti, s marketingem bojovalo rovných 30 % respondentů. Potíže jim dělalo i nastavení ceny, jednání s dodavateli  a zaměření na správné zákazníky. Druhé místo patří obligátně penězům, investicím a na třetím místě se překvapivě objevují informace – primárně jejich nedostatek a složité hledání. Jelikož velká část podnikatelů rozjela svůj byznys při práci a s rodinou, pomyslnou čtvrtou příčku obsadil čas. Dále se v žebříčku objevují problémy s jednáním s úřady a podporou doma. 

Kde čekali větší podporu?

Drtivá většina se shodla na problémech s penězi – 60 %, čekali hladší průběh při hledání investorů, při vyřizování úvěru nebo větší úlevy na daních. Třetině chybí informace, tápou na portálech státní sféry – pouhá 2 % respondentů načerpala informace u státních úřadů. 

Do soutěže začínajících podnikatelů Rozjezdy roku se každým rokem hlásí kolem čtyř stovek lidí, kteří podnikají krátce nebo svůj nápad teprve ke vstupu na trh připravují. Několik desítek z nich pak vyberou regionální poroty, vítězové se mohou těšit nejen na věcné ceny, ale hlavně na podporu expertů ze všech oborů nutných pro start podnikání: management, marketing i PR. Během následujícího roku se pak mají možnost přiučit vše potřebné, aby se do podnikání mohli pustit na vlastní pěst. 

Mezi úspěšnými absolventy Rozjezdů jsou například Novodobá sanitka Romany Tvarůžkové z Ostravy (pobočky po celé republice), Roman Sterly se sportovním portálem Sportcentral.cz (Plzeň) a děčínská textilní manufaktura Fraise.cz (Kamila Jahodová). Samotní vítězové Rozjezdů rovněž zaměstnávají desítky lidí: Kamila Jahodová stejně jako Libuše Čehylová (textilní doplňky Libuschka, Praha) nebo Magdalena  Hájková (svačinové kapsy MagsBags.cz, Brandýs) nebo Hobby špagáty Jany Laštovičkové (Vysočina). Právě najmutí prvních zaměstnanců vnímají dotazovaní z průzkumu jako největší krok, netušili, jak těžké to bude. Stěžují si i na složité právní prostředí. Pokud by respondenti začínali znovu, určitě kladli větší důraz na business plán a udělali by si větší pořádek v rodinných financích. 


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz