Save for Growth: snížení nákladů a růst efektivity

  • Strategické iniciativy s cílem dosáhnout úspor ve výši až 500 miliónů eur
  • Plánované úspory do konce roku 2006: jedna miliarda eur
  • Cesta k úsporám: optimalizované řízení dotací přístrojů, zeštíhlení portfolia produktů a služeb, větší orientace na balíčky, zlepšení nákupních podmínek a vyšší efektivita v oblasti lidských zdrojů
  • Snížení personálních nákladů

Bonn/Praha 20. ledna 2005 - T-Mobile International dnes v Bonnu podrobněji představil svůj program "Save for Growth", zaměřený na snížení nákladů a růst efektivity. V jeho rámci chce T-Mobile International do konce roku 2006 dosáhnout úspor ve výši jedné miliardy eur (cca 10 procent tržeb). Z této částky chce společnost až 500 miliónů eur investovat do realizace svých cílů zaměřených na růst. Tím vytvoří zdroje potřebné pro uskutečnění následujících iniciativ:
- další rozvoj mobilního internetu pro práci i volný čas
- nabídka jednodušších, levnějších tarifů
- další rozvoj integrovaných síťových platforem (GPRS, UMTS, W-LAN)
 
85 procent úspor bude realizováno výhradně následujícím způsobem:
- cílené řízení dotací přístrojů, zlepšení nákupních podmínek a snížení nákladů na vývoj mobilních terminálů (500 miliónů eur)
- optimalizace dodavatelských vztahů a využití synergií vyplývajících ze členství ve skupině (250 miliónů eur)
- zeštíhlení portfolia produktů a služeb (50 miliónů eur)
- snížení režijních nákladů (50 miliónů eur)
 
Pouze 15 procent úspor bude výsledkem:
- snížení personálních a dodatečných personálních nákladů v evropských společnostech skupiny (150 miliónů eur - tj. cca 10 procent celkových personálních nákladů)
 
"Vstupujeme do nové éry," vysvětluje René Obermann, generální ředitel T-Mobile International. "Obor mobilních telekomunikací prochází zásadní změnou. Operátoři se již nezaměřují pouze na růst počtu SIM karet, ale zejména na rozvoj a udržení intenzivnějších vztahů se zákazníkem." Podle Obermanna si to T-Mobile uvědomil včas a nyní vytváří potřebné podmínky pro to, aby mohl úspěšně pokračovat ve svých aktivitách. V důsledku vysoké penetrace na většině evropských trhů se charakter podnikání v oboru mobilních komunikací mění. "Naše směřování je jasné: ziskový růst a současně rozumné náklady, nikoli růst za každou cenu; jednoduché, cenově příznivé tarify ve spojení s realistickými cenami přístrojů," prohlásil generální ředitel T-Mobile. "Tímto směrem jsme se na většině našich nejdůležitějších evropských trhů, zejména pak v Německu, vydali již před několika měsíci. Zmíněná opatření nám i nadále umožní nabízet atraktivní portfolio přístrojů, avšak s nižšími náklady, přičemž současně získáme více manévrovacího prostoru pro tarifní ofenzívy," prohlásil Obermann.
 
T-Mobile se proto výrazněji zaměří na oblast nákupu přístrojů. Timotheus Höttges, člen představenstva T-Mobile International odpovědný za oblast prodeje a zákaznického servisu na evropských trzích, vysvětluje: "Dosud jsme kladli důraz na skutečně velký výběr modelů, přičemž jen část z nich se setkala u zákazníků s odpovídající odezvou. V budoucnu se mnohem výrazněji soustředíme na skutečné potřeby zákazníků a zeštíhlíme nabídku. Na jedné straně se více zaměříme na vybrané přístroje nabízené speciálně společností T-Mobile, které přinášejí skutečnou konkurenční výhodu." Jako příklad uvedl Timotheus Höttges úspěšné přístroje z řady MDA, které byly v předvánočním období velmi žádané. T-Mobile jich do konce roku prodal v Evropě 100 000. Na druhé straně T-Mobile zredukuje své portfolio terminálů z nynějších 50 modelů na 30 až 40. To mu umožní lépe řídit objem nakupovaných přístrojů a získat příznivější ceny.
 
 
Dalším strategickým krokem je optimalizace dodavatelských vztahů a větší využití synergií skupiny.
 
Jako příklad uvedl René Obermann nedávno dokončenou evropskou páteřní síť ("European Backbone Network"), která vzájemně přímo propojuje všechny sítě T-Mobile a přináší významné výhody v oblasti kvality a nákladů. Důvodem je skutečnost, že T-Mobile již nemusí platit za využívání sítí třetím stranám. T-Mobile chce současně co nejvíce integrovat interní technické procesy v Evropě. Pro tento účel bude jako interní IT partner více využívána divize T-Systems. Rovněž je plánováno vytvoření tzv. virtuální "European Operation Factory". "Výhody jsou zřejmé. Již dnes máme pro stahování elektronického obsahu, jako jsou zvonění či hry, společné centrum pro všechny společnosti T-Mobile. I řízení sítě a služeb bude pro evropské společnosti T-Mobile probíhat centrálně," prohlásil Obermann.
 
T-Mobile současně rovněž zvýší požadavky na ziskovost svých produktů a služeb. Společnost vyhodnocuje, které nabídky bude vyvíjet sama a co přenechá partnerům. Jak vysvětluje René Obermann: "Z dnešního pohledu nemá pro T-Mobile příliš smysl například vyvíjet obsah. Vznikla již řada společností - a některé i s naší pomocí - které to dokážou mnohem lépe a levněji." Jako příklad uvedl dopravní servis, který T-Mobile stále do jisté míry vyvíjí sám. T-Mobile se v budoucnu v této oblasti více zaměří na "servis, kvalitu a jednoduchost".
 
Další úspory se budou týkat režijních nákladů: konzultačních služeb, údržby budov, nájemného a cestovních výdajů.
 
Výše uvedenými úsporami chce T-Mobile International dosáhnout největší části plánovaných úspor, konkrétně 85 procent z miliardy eur, tedy přibližně 850 miliónů eur. Zbývající část úspor chce zajistit zvýšením personální produktivity. T-Mobile proto plánuje snížení personálních nákladů v Německu, Velké Británii, Nizozemsku, Rakousku a České republice o přibližně 150 miliónů eur.
 
Realizace potřebných úspor personálních nákladů si může vyžádat snížení počtu zaměstnanců v Evropě do dvou let až o 2 200 (zhruba 10 procent celkového počtu zaměstnanců). T-Mobile Czech Republic počítá, že do konce roku 2006 sníží počet zaměstnanců o 160, což je zhruba 6,5 procenta z celkového počtu zaměstnanců. Snížení počtu zaměstnanců bude především realizováno přirozeným odchodem (fluktuací).
Společnost T-Mobile Czech Republic již v roce 2003 zahájila strategický program s cílem stát se největším mobilním operátorem v České republice. "Naše současná strategie vychází ze stejných principů jako program "Save for Growth" a díky němu budeme ještě konkurenceschopnější a úspěšnější. Hlavním cílem pro nás tedy i nadále zůstává stát se jedničkou na českém  mobilním telekomunikačním trhu. Počítáme, že budeme schopni snížit náklady během dvou let ve výši jedné miliardy korun a polovinu z této částky investovat do aktivit, jež nám zajistí další růst v následujících letech," uvedl Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile Czech Republic.


 
O společnosti

 

T-Mobile je největší operátor v ČR, který poskytuje mobilní služby již 6,5 milionům zákazníků. Neustále inovuje a rozšiřuje mobilní infrastrukturu a jako digitální leader T-Mobile zásadně přispívá digitalizaci Česka budováním a rozvojem optické infrastruktury s cílem naplnit svou dlouhodobou vizi o Propojené zemi.
Na průmyslovém využití 5G sítí T-Mobile spolupracuje s předními českými a moravskými technickými univerzitami, na nichž buduje privátní kampusové sítě. Společné projekty v podobě inovačních hubů a testbedů pak cíleně podporují digitalizaci firem, startupy a rozvoj inovačního prostředí v ČR.
T-Mobile je stabilním a silným partnerem malých i velkých firem, kterým nabízí nejmodernější datacentra a pokročilá řešení pro bezpečnou a spolehlivou správu dat. Služby v oblasti kybernetické bezpečnosti či cloudová a systémová řešení využívají nejen korporace a státní správa, ale také drobní živnostníci.
Jednou ze strategických priorit společnosti je ohleduplné a udržitelné podnikání. V rámci ESG agendy se T-Mobile dlouhodobě zaměřuje na opatření vedoucí ke zmírnění klimatických změn a zvyšování digitální gramotnosti české populace. Operátor cíleně podporuje neziskové organizace a znevýhodněné skupiny a pomáhá při mimořádných událostech.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Kontakt na tiskové oddělenípress@t-press.cz